Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2017

Αλλάζει το πλαίσιο λειτουργίας των Τάξεων Υποδοχής στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Τη συγκρότηση Επιτροπής και ομάδων εργασίας για την αναπροσαρμογή του παιδαγωγικού πλαισίου λειτουργίας των Τάξεων Υποδοχής στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αποφάσισε η διοίκηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, ύστερα από εισήγηση  της Συντονίστριας   Παρ. Τρούκη,  
Τα μέλη της Επιτροπής και των ομάδων εργασίας θα εργαστούν αμισθί, με το ακόλουθο αντικείμενο:
1. Η αναθεώρηση των χρησιμοποιούμενων διαγνωστικών εργαλείων και η τυποποίηση των διαδικασιών προσδιορισμού και αντιστοίχισης του υφιστάμενου επιπέδου γνώσεων και δεξιοτήτων κάθε παιδιού, καθώς και του επιπέδου ελληνομάθειας, με στόχο την ορθή κατάταξή του σε εκπαιδευτικό επίπεδο και τάξη του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, ειδικά όταν πρόκειται για μαθητή/τρια νεοεισερχόμενο/η στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
2. Διαμόρφωση ανοιχτού αναλυτικού προγράμματος για α) τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας και β) τη διδασκαλία της γλώσσας μέσα από το περιεχόμενο.
3. Διδακτικές προτάσεις αξιοποίησης του εκπαιδευτικού υλικού που αναρτάται στην πλατφόρμα του ΙΕΠ και προέρχεται από τα προγράμματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης.
4. Προτάσεις για συνεργασία του διδάσκοντα της Τάξης Υποδοχής και της κανονικής τάξης με σκοπό α)την υποστήριξη της μαθησιακής πορείας του μαθητή που φοιτά σε Τάξη Υποδοχής και β)την ενίσχυση του κλίματος συνεργασίας και αποδοχής στη σχολική τάξη.
Τα αποτελέσματα των εργασιών της Επιτροπής θα αποτελέσουν τη βάση ώστε το ΙΕΠ να εισηγηθεί στο ΥΠΠΕΘ τη βελτίωση της εγκυκλίου που συνοδεύει τη λειτουργία των Τάξεων Υποδοχής κάθε Οκτώβρη.
Σύμφωνα με την εισήγηση της κ. Τρούκη, η αναγκαιότητα του έργου της προτεινόμενης Επιτροπής απορρέει από τα ακόλουθα:
α) Τα πορίσματα της Επιτροπής που συγκροτήθηκε στο υπουργείο Παιδείας με Πρόεδρο τον Αντιπρόεδρο του ΙΕΠ, κ. Παύλο Χαραμή, για τη συμπλήρωση και αναμόρφωση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και τα διαπολιτισμικά σχολεία. Σύμφωνα με αυτά είναι σκόπιμο να επανεξεταστεί το πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας των δομών υποστηρικτικής / ενισχυτικής εκπαίδευσης (όπως είναι οι Τάξεις Υποδοχής, οι Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας κ.λπ.), με ιδιαίτερη έμφαση στην αποτελεσματική εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας, σε συνδυασμό με την κατάκτηση δεξιοτήτων για την παρακολούθηση του Σχολικού Προγράμματος.
β) Το γεγονός ότι η προετοιμασία της λειτουργίας των ΔΥΕΠ ανέδειξε την έλλειψη εργαλείων i) για τη διερεύνηση του επιπέδου ακαδημαϊκών γνώσεων παιδιών με περιορισμένο επίπεδο ελληνομάθειας και ii) για την παρακολούθηση της πορείας φοίτησης εντός των ΔΥΕΠ και των Τάξεων Υποδοχής. Ωστόσο, για πρώτη φορά αναπτύχθηκαν αναλυτικά προγράμματα που αφορούν σε μια παράλληλη δομή και λειτουργούν ως γέφυρα μεταξύ της ελληνομάθειας και των στόχων των αναλυτικών προγραμμάτων του κανονικού σχολείου.
γ) Το γεγονός ότι την επόμενη χρονιά τα σχολεία θα κληθούν να εντάξουν κατά το δυνατόν τους μαθητές που είναι παιδιά προσφύγων στο κανονικό σχολικό πρόγραμμα, εφόσον η τρέχουσα χρονιά λειτουργίας των Δ.Υ.Ε.Π. είναι μεταβατική. Σημειώνεται δε ότι κατά την τρέχουσα χρονιά φοιτούν μαθητές που είναι παιδιά προσφύγων σε Τάξεις Υποδοχής, καθώς έχουν εγγραφεί σε κανονικά σχολεία.
δ) Το γεγονός ότι η στελέχωση των Τάξεων Υποδοχής γίνεται κυρίως με αναπληρωτές, χωρίς να διασφαλίζεται η προηγούμενη εμπειρία και εξειδίκευση του εκπαιδευτικού σε θέματα ενίσχυσης της ελληνομάθειας και διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας βάσει του περιεχομένου.
Συνέργεια με άλλες δράσεις/Μονάδες
1.Στις Οδηγίες που προέκυψαν από τον εξορθολογισμό της ύλης επισημάνθηκε η ανάγκη ανάπτυξης διαγνωστικών εργαλείων με έμφαση στα γλωσσικά μαθήματα, ώστε ο εκπαιδευτικός να διαπιστώνει το γνωστικό φορτίο των μαθητών και να προσαρμόζει αναλόγως τη διδακτική του πορεία. Επομένως, η ανάπτυξη διαγνωστικών εργαλείων ελληνομάθειας και γνώσης του περιεχομένου για μαθητές/τριες που έχουν φοιτήσει σε Τάξεις Υποδοχής θα είναι σημαντικό βοήθημα για τον εκπαιδευτικό.
2. Στο πλαίσιο των εργασιών της Επιτροπής για την αναβάθμιση του γλωσσικού επιπέδου των μαθητών των ΕΠΑΛ αφενός συζητείται το θέμα της διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας και αφετέρου διαπιστώνεται και πάλι η έλλειψη διαγνωστικών εργαλείων και η ανάγκη σύνδεσης της γλωσσικής διδασκαλίας με το περιεχόμενο άλλων μαθημάτων (π.χ. μαθηματικών, βιολογίας).
3. Σύνδεση με το στρατηγικό σχέδιο για την επιμόρφωση. Τα αποτελέσματα του έργου της Επιτροπής μπορούν να αξιοποιηθούν για τη διαμόρφωση επιμορφωτικού υλικού.
4. Σύνδεση με προγράμματα/ευρωπαϊκές δράσεις που έχουν στόχο αφενός τη διασφάλιση της πρόσβασης στην εκπαίδευση παιδιών που απειλούνται από κοινωνικό αποκλεισμό και αφετέρου την πρόληψη και μείωση της σχολικής διαρροής.
Τα μέλη της Επιτροπής
Ως μέλη της Επιτροπής ορίστηκαν:
 Η κ. Νέλλη Ασκούνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής
στην Προσχολική Ηλικία, Σχολή Επιστημών της Αγωγής, Εθνικό και Καποδιστριακό
Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Η κ. Ελένη Καραντζόλα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών,
Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Η κ. Μαρία−Τατιάνα Σπανέλλη, μέλος του Δ.Σ. του Ι.Ε.Π., Εκπαιδευτικός Α/θμιας Εκπ/σης,
Διευθύντρια του 72ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών,
Η κ. Παρασκευή Τρούκη, Συντονίστρια της Επιστημονικής Μονάδας του Ι.Ε.Π. «Μειονοτικής
Διαπολιτισμική και Ομογενειακή Εκπαίδευση, Σχολεία Φυλακών».
Η κ. Ελένη Παπαδοπούλου, Συντονίστρια της Επιστημονικής Μονάδας του Ι.Ε.Π.
«Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Φιλολογία».
Η Επιτροπή θα συνεδριάζει στο κτίριο του ΙΕΠ και θα  συντονίζεται από τον κ. Παύλο Χαραμή, Αντιπρόεδρο του Ι.Ε.Π.
Τα μέλη των ομάδων εργασίας για την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση θα επιλεγούν βάσει προσκλήσεων των οποίων τα κριτήρια θα προσδιοριστούν από την προαναφερθείσα Επιτροπή.
Οι προσκλήσεις θα απευθύνονται σε Σχολικούς Συμβούλους, Διευθυντές σχολείων και εκπαιδευτικούς με εμπειρία στη λειτουργία των Τάξεων Υποδοχής.
Οι ομάδες εργασίας που θα προκύψουν από τη διαδικασία πρόσκλησης θα ενισχυθούν από στελέχη του ΙΕΠ με ανάλογη εξειδίκευση και διδακτική εμπειρία».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου