Πέμπτη 6 Οκτωβρίου 2022

ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΩΡΑΡΙΟ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ 91 ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ

Κ. ΑΣΠΡΑΓΚΑΘΟΥ (ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΟΡΔΑΙΑΣ): Καλησπέρα σας, αγαπητοί συνάδελφοι, καλό καλοκαίρι, Ασπράγκαθου Κατερίνα, αντιπρόσωπος της Γενικής Συνέλευσης με το ψηφοδέλτιο της ΔΑΚΕ και νηπιαγωγός εν ενεργεία και εν ενεργεία συνδικαλίστρια τόσα χρόνια από τη στιγμή που έρχομαι στις Γενικές Συνελεύσεις. Η θεσμοθέτηση της υποχρεωτικότητας της προσχολικής εκπαίδευσης, μετά από συνεχείς αγώνες του κλάδου, κατατέθηκε με τροπολογία από την υπουργό Παιδείας Μαριέτα Γιαννάκου, το 2006. Ο κλάδος των εκπαιδευτικών μετά από συνεχείς αγώνες και σε συνεργασία με τα παιδαγωγικά τμήματα κατάφερε να διεκδικήσει και να εφαρμοστεί η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση το 2018. Μία πολύ μεγάλη επιτυχία του κλάδου αλλά και μία σημαντική επιτυχία για όλο τον κλάδο των νηπιαγωγών αναγνωρίζοντας την προσχολική εκπαίδευση ως μια ενιαία Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μισό λεπτό λίγο, παρακαλώ, συνάδελφοι. Παρακαλώ πολύ, για να ακούγεται η ομιλήτρια. Παρακαλώ. Κ. ΑΣΠΡΑΓΚΑΘΟΥ: Επόμενη διεκδίκησή μας το ωράριο. Γιατί το ωράριο; Και γιατί πάντοτε το ωράριο; Γιατί το ωράριο για τη νηπιαγωγό αλλά και για τους εκπαιδευτικούς των ολιγοθέσιων Δημοτικών Σχολείων είναι αυτό που θα δώσει την επαγγελματική ταυτότητα στη νηπιαγωγό. Δεν έχει επαγγελματική ταυτότητα η νηπιαγωγός; Φυσικά και έχει. Και το ’χει αποδείξει τόσα χρόνια στηρίζοντας το Ολοήμερο Σχολείο, τα νέα προγράμματα σπουδών ,τα εργαστήρια δεξιοτήτων και ότι νέο εισηγείται το Υπουργείο Παιδείας . Πάντοτε μπαίνει μπροστά και πάντοτε δείχνει την επιστημονικότητά της. ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Παρακαλώ πολύ. Κ. ΑΣΠΡΑΓΚΑΘΟΥ: Το ωράριο όπως ανέφερα παραπάνω θα διαμορφώσει μια διαφορετική επαγγελματική σχέση μεταξύ συλλόγου διδασκόντων- προϊσταμένης – διοίκησης . Η καθιέρωση του 45λεπτου σε όλο το πρόγραμμα του νηπιαγωγού ξεκαθαρίζει τις διδακτικές ώρες της νηπιαγωγού που από την ώρα του διορισμού μέχρι και τη συνταξιοδότησή της παραμένουν 25 ώρες .Εξαίρεση τα λιγοστά πολυδύναμα νηπιαγωγεία στα οποία υπάρχει μείωση και στην προισταμένη και στο Σύλλογο Διδασκόντων. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι η σχολική χρονιά 2021-2022 με την εισαγωγή της Αγγλικής γλώσσας όλες οι συναδέλφισσες παρέμεναν και ήταν συνεργάτες με τη συναδέλφισσα στα Αγγλικά ενώ σε όλη την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ο κάθε συνάδελφος ειδικότητας επιτελεί μόνος του το διδακτικό του έργο. Στο νηπιαγωγείο η συνάδελφος νηπιαγωγός ορίζεται από το ΙΕΠ ως συνεργάτης στο μάθημα των Αγγλικών. Σε καμία άλλη ειδικότητα, σε καμία άλλη βαθμίδα της Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δεν βρίσκεται εκπαιδευτικός όταν υπάρχει άλλη ειδικότητα για να ’ναι συνεργάτης. Η θεσμοθέτηση, λοιπόν, του ωραρίου του 2016 αντί για να μας οριστικοποιήσει σύμφωνα με την υπόλοιπη Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, όπως αναφερόταν στην Εγκύκλιο, μας αύξησε, συνάδελφοι, το ωράριο. Από 25 πήγαμε σε 30 ώρες. Επίσης διαχώρησε το πρόγραμμα του νηπιαγωγείου σε υποχρεωτικό πρωινό και προαιρετικό ολοήμερο. Η λέξη προαιρετικό ολοήμερο αυτή τη στιγμή όλους, και κοιτάω προς και κείνη την πλευρά, θα ’πρεπε να μας προβληματίσει, αγαπητές συναδέλφισσες, γιατί το προαιρετικό ολοήμερο με τις καινούργιες εξαγγελίες του Υπουργείου Παιδείας μπορεί να μας φέρει σε μία πολύ δύσκολη κατάσταση στο να μπορεί να προσπαθούμε να οριοθετήσουμε το διδακτικό μας ωράριο μέχρι και τις 5 όταν δεν το έχουμε οριοθετήσει. Ένα επίσης νομικό κενό που υπάρχει είναι ότι με τον Νόμο 1566 δεν αναφέρεται πουθενά υπερωριακή αποζημίωση της νηπιαγωγού. Και γιατί δεν αναφέρεται; Γιατί τότε που θεσπίστηκε αυτός ο Νόμος δεν υπήρχε υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση, με αποτέλεσμα η νηπιαγωγός να εργάζεται με βάση το ωρολόγιο πρόγραμμα του τμήματος του νηπιαγωγείου δηλαδή 25 ώρες. Σε περίπτωση απουσίας νηπιαγωγού ή όταν χρειαστεί συνάδελφος να ασκήσει περισσότερες διδακτικές ώρες από τις προβλεπόμενες για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας οι ώρες αυτές δε λογίζονται ως υπερωριακή απασχόληση όπως συμβαίνει σε όλη την εκπαίδευση. Είναι λοιπόν σημαντικό να υπάρξει μια αλλαγή στο Νόμο ώστε να υπολογίζεται μέσα και η δική μας υπερωριακή απασχόληση όταν δουλεύουμε επιπλέον ώρες. Παράλληλα, ο ρόλος μας από τη στιγμή που βρισκόμαστε μέσα στο σχολείο μέχρι τη στιγμή που θα αποχωρήσουμε βασίζεται στην πλήρη παρατήρηση των νηπίων , στην καταγραφή των συμπεριφορών και του προφορικού τους λόγου. Και γιατί το λέμε αυτό; Γιατί από τη στιγμή που οι γονείς θα αφήσουν τα παιδιά στο σχολείο, η πραγματική κουβέντα του παιδιού, η επαφή με την νηπιαγωγό και με τα υπόλοιπα παιδιά είναι αυτή που βοηθάει και στη διδακτική μας διαδικασία. Είναι αυτή που μπορεί να αξιοποιηθεί αργότερα από την συνάδελφο νηπιαγωγό και εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά. Γι’ αυτό τον λόγο μέσα στην οριοθέτηση του ωραρίου είναι σημαντικό να υπολογιστεί και η ώρα προσέλευσης και η ώρα αποχώρησης και το διάλειμμα και ακόμα και η ώρα του φαγητού. Είναι έτσι δομημένο το πρόγραμμα του νηπιαγωγείου που οποιαδήποτε επαφή και οποιαδήποτε ενασχόληση με το παιδί μας βοηθάει παιδαγωγικά και μας βοηθάει και διδακτικά. Στο θέμα το διοικητικό, οι Προϊσταμένες νηπιαγωγών καθώς και των ολιγοθέσιων δημοτικών σχολείων, ιδιαίτερα εφέτος, επωμίστηκαν πάρα πολλές ευθύνες, την υλοποίηση του εργαστηρίου δεξιοτήτων, αξιολόγηση - αυτοαξιολόγηση είχανε και αρκετά διοικητικό έργο, το οποίο όπως έχουν όλα τα σχολεία αλλά θα πρέπει να το επιτελεί μόνη. Παρόλα αυτά όμως δεν μπορεί να αναθέσει κάποια εργασία διδακτικού περιεχομένου στο Σύλλογο Διδασκόντων, για τον λόγο ότι και οι συναδέλφισσες στον Σύλλογο Διδασκόντων επιτελούν πλήρως το ωράριό τους, δουλεύουν 25 ώρες τη βδομάδα και αυτές οι 25 ώρες εάν δεν οριοθετηθούν και δεν μειωθούν θα μας συνοδεύουν μέχρι και να συνταξιοδοτηθούμε. Ένα άλλο σημαντικό κομμάτι είναι ότι η σχέση μας με τον Σύλλογο Διδασκόντων την ώρα που κάνουμε και τις συνεδριάσεις. Οι συνεδριάσεις που είναι το πιο σημαντικό κομμάτι σε κάθε σχολική μονάδα, σε μας γίνονται την ώρα του διδακτικού μας ωραρίου, την ώρα που έχουμε και τα νήπια, με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να πάρουμε ούτε την αλληλεπίδραση από την συνάδελφο, αλλά ούτε και να μπορέσουμε να διεκδικήσουμε σωστά τη θέση μας. Συμπερασματικά η σωστή κατανομή του ωραρίου λαμβάνοντας υπόψιν την ιδιαιτερότητα του προγράμματος του νηπιαγωγείου θα λύσει πολλά προβλήματα στις εργασιακές σχέσεις της νηπιαγωγού. Διεκδικούμε: • προσαρμογή του ωραρίου σε 45 λεπτά και όχι σε ώρα όπως είναι αυτή τη στιγμή. • Μείωση του διδακτικού ωραρίου της Προϊσταμένης σε 20 ώρες αλλά και του Συλλόγου Διδασκόντων. • Τροποποίηση του Νόμου για υπερωριακή αποζημίωση. • Καλύτερες υποδομές στα νηπιαγωγεία. • Αριθμός μαθητών 18 ανά τμήμα. Ευχαριστώ πολύ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου